Dieta w trakcie karmienia piersią

Dieta w trakcie karmienia piersią

Posted by redaktor | Tags: Ciąża i dziecko |

W okresie karmienia piersią prawidłowe odżywianie się matki ma duże znaczenie dla zdrowia dziecka.

Po wieloletnim okresie popularyzowania karmienia niemowląt sztucznymi mieszankami mlecznymi, kilka lat temu nastąpił zdecydowany zwrot ku karmieniu piersią. Jest to bowiem najlepsze źródło pokarmu dla dziecka. Zapewnia również bliski kontakt z matką, wzmacniając między obojgiem więź uczuciową. Dowiedziono także, że karmienie naturalne ma ogromne znaczenie dla zdrowia nie tylko w okresie dzieciństwa, ale też w wieku dorosłym.

A co gdy pojawią się trudności w karmieniu piersią? Czytaj w artykule - Mama i dziecko

Kolka niemowlęca - jak sobie z nią radzić, co przyniesie niemowlęciu ulgę

Zalety karmienia piersią

Skład mleka matki natura idealnie dopasowała do potrzeb dziecka. Warto tu porównać mleko kobiece z mlekiem krowim, stanowiącym podstawę do produkcji mieszanek. Otóż przede wszystkim białko mleka matki jest lepiej przyswajalne. W mleku krowim dużą część białka stanowi kazeina. Zawiera ono również obce gatunkowo dla dziecka białka beta-laktoglobuliny, które mogą wywołać u niektórych dzieci alergie.

Następną zaletą mleka kobiecego jest duża zawartość naturalnych białek odpornościowych: immunoglobulin, laktoferryny, lizozymu. Są one w dużej ilości obecne w siarze, tj. mleku wydzielanym tuż po porodzie, dzięki czemu dziecko od razu po przyjściu na świat zyskuje dużą odporność. Karmienie piersią ma więc ogromne znaczenie w zapobieganiu wielu chorobom bakteryjnym, wirusowym, przeciwdziała również rozwojowi alergii.

Jeżeli jednak nie udało ci się rozpocząć lub utrzymać karmienia piersią przeczytaj nasz artykuł o sztucznym mleku

Mleko kobiece jest dostosowane do potrzeb dziecka także pod względem zawartości innych składników odżywczych (a więc białek, węglowodanów, witamin, tłuszczy i innych).

Dziecko trzeba karmić o ściśle określonych porach. Prawda czy mit? Dziecku karmionemu wyłącznie piersią nie trzeba podawać nic do picia. Prawda czy mit? Polecamy artykuł dr. n. med. Witolda Klemarczyka, pediatry - Prawdy i mity o niemowlętach

Zdrowe odżywianie

Wpływ sposobu odżywiania kobiety na skład pokarmu nie został dokładnie wyjaśniony. Zawartość niektórych składników odżywczych, np. białek, nie zależy od sposobu odżywiania się matki. Natomiast skład tłuszczu (proporcje nasyconych, jednonienasyconych i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych) w dużym stopniu zależy od jakości i ilości tłuszczu w diecie matki. Podobna zależność istnieje w przypadku witamin rozpuszczalnych w wodzie i witamin rozpuszczalnych w tłuszczu. W odniesieniu do tej drugiej grupy zawartość witamin w mleku zależy też od stanu zapasów w organizmie matki.

Okres karmienia piersią wymaga więc od kobiety zdrowego odżywiania ze względu na dobro i zdrowie dziecka. Jest ono również konieczne, aby ustabilizować laktację i utrzymać odpowiednią ilość pokarmu (mleka). Nieprawidłowe odżywianie wpływa niekorzystnie także na stan zdrowia matki, ponieważ wyczerpywane są w tym okresie rezerwy składników odżywczych w organizmie matki, aby pokarm miał odpowiedni skład i wartość odżywczą (a więc właściwą ilość energii i składników odżywczych).

Karmienie piersią wymaga większej ilości energii w diecie kobiety. W stosunku do okresu przed ciążą każda kobieta powinna zwiększyć kaloryczność diety o 500 kcal.

Znacznie zwiększa się również zapotrzebowanie na białko - do około 110 g/dzień (dla porównania przed ciążą wynosiło ono 70-90 g/dzień).

Kobiety muszą też zwrócić uwagę na źródła tłuszczu w diecie. W czasie karmienia potrzebują bowiem znacznie więcej niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Podobnie przedstawia się zapotrzebowanie w okresie karmienia na pozostałe składniki odżywcze: witaminy i składniki mineralne (normy w tabelce).

Dla kobiet karmiących
Składniki odżywcze Zalecana norma
wit. C 100 (mg/dobę)
wit. B1 2,2 (mg/dobę)
wit. B2 2,6 (mg/dobę)
wit. PP 23 (mg /dobę)
wit. B6 2,9 (mg/dobę)
folacyna (kwas foliowy) 530 (g/dobę)
wapń 1200 (mg/dobę)
fosfor 900 (mg/dobę)
magnez 380 (mg/dobę)
żelazo 20 (mg/dobę)
cynk 21 (mg/dobę)
jod 200 (g/dobę)

Najważniejsze zasady diety

Aby w pełni zaspokoić tak zwiększone zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze, należy właściwie komponować posiłki, wybierając te produkty, które mają dużą wartość odżywczą, a rezygnując z tych, które są tylko źródłem energii.

  • Trzeba jeść posiłki regularnie. W ciągu dnia najlepiej spożyć kilka (4-5) posiłków mniejszych objętościowo.

  • Należy zwiększyć w diecie ilość mleka i produktów mlecznych, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie (1200 mg) na wapń. Taka ilość wapnia odpowiada 5 szklankom mleka lub napojów mlecznych albo 3 szklankom mleka, 2 plasterkom sera żółtego i 50 g twarożku.

  • Powinno się zwiększyć ilość produktów bogatych w węglowodany złożone, które mają stanowić główne źródło energii. Zaleca się tu takie produkty, jak pieczywo, ziemniaki, kasze, ryż. Pieczywo białe lepiej zastąpić pieczywem razowym, które jest zdecydowanie bogatsze w składniki odżywcze: zawiera np. 3-5 razy więcej składników mineralnych.

  • Wskazane jest wzbogacenie diety w ryby będące nie tylko źródłem pełnowartościowego białka, ale również witaminy A, selenu i fosforu. Ryby morskie ponadto dostarczają wielonienasyconych kwasów tłuszczowych, które są szczególnie ważne dla prawidłowego rozwoju centralnego układu nerwowego dziecka. Ryby zawierają także jod, składnik stosunkowo rzadko występujący w produktach spożywczych.

  • W każdym posiłku powinny znaleźć się warzywa i owoce, które są źródłem witaminy C, beta-karotenu, błonnika i składników mineralnych.

  • Przynajmniej 2 posiłki w ciągu dnia muszą zawierać produkty z dużą ilością żelaza: chude mięso, wędliny, ryby, warzywa strączkowe. Jest to szczególnie ważne w okresie po porodzie, gdy organizm regeneruje się po zmniejszeniu zasobów żelaza w czasie ciąży lub po utracie krwi w trakcie porodu.

  • Zaleca się wzbogacenie diety w oleje roślinne, zwłaszcza dodawane do potraw na surowo. Są one źródłem jedno- i wielonienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witaminy E.

  • Należy ograniczyć ilość słodyczy w diecie. Dostarczają one praktycznie tylko energii, co jest niekorzystne, gdy organizmowi potrzebne są tak duże ilości składników odżywczych. Utrudniają również stopniowy powrót do masy ciała sprzed porodu. Podobnie utrudnić to mogą tłuste potrawy - pamiętajmy, że 1 g tłuszczu to aż 9 kcal.

  • Herbatę trzeba zastąpić sokami warzywnymi lub owocowymi, wodą mineralną niegazowaną. Natomiast należy unikać owocowych napojów gazowanych, które są bezwartościowe, a za to bardzo kaloryczne. Nie wolno pić alkoholu i mocnej kawy. Zarówno bowiem kofeina, jak i etanol przechodzą do mleka i mogą mieć niekorzystny wpływ na dziecko. Pamiętajmy, że kofeina jest również zawarta w napojach typu cola oraz w drinkach energetyzujących.

  • Powinno się unikać jedzenia produktów, które u dziecka wywoływały niekorzystne objawy po karmieniu. Najczęściej niemowlęta mogą reagować wzdęciami na mleko matki, jeśli kobieta jadła wcześniej czosnek, cebulę, kapustę lub czekoladę. Produkty te mogą również zmieniać smak mleka na bardziej intensywny, który dzieciom nie zawsze odpowiada.
Jadłospis 1 Jadłospis 2
I śniadanie I śniadanie
Chleb żytni razowy
Margaryna
Ser biały z rzodkiewkami i szczypiorkiem
Mleko
Mleko 1,5% z musli
Kanapka z margaryną
i wędliną drobiową
Sałata zielona z olejem
II śniadanie II śniadanie
Grahamka
z margaryną
Polędwica gotowana
Surówka z papryki i pomidorów
Sałatka owocowa
z jogurtem naturalnym
Obiad Obiad
Zupa jarzynowa Cielęcina duszona
w warzywach
Kasza gryczana
Brokuły z wody
Jabłko
Zupa kalafiorowa
Ryba (np. dorsz) z rusztu
Ziemniaki pure
Tarta marchew
z jabłkiem
Sok pomarańczowy
Podwieczorek Podwieczorek
Banan Grejpfrut
Kolacja Kolacja
Sałatka z sera żółtego,
kukurydzy, pomidorów
i papryki
Chleb z margaryną
Pumpernikiel z margaryną
Galaretka z kurczaka
Fasolka szparagowa z wody
Woda mineralna
niegazowana

 
laktacja, karmienie piersią, zdrowie mamy

Komentarze

AAAAAA (niezweryfikowany) ndz., 03/18/2012 - 20:58

w kazdym szpitalu mowia by w okresie karmienia piersia nie jesc cytrusow a tu w diecie grejfrut? I co tu do licha robi margaryna? przeciez to najgorzej przetworzone swinstwo jakie moze byc! Maslo panie! Mleko? Stanowczo odradzam, jesli juz to tylko pasteryzowane, uht zawiera duze stezenie hormonow i obumarlych bakterii, moze nada sie dla cielaka, na pewno nie dla kobiety karmiacej, a juz na pewno nie dziecka
BBBB (niezweryfikowany) śr., 10/24/2012 - 16:45

Nieźle, naprawdę nieźle. Bo przecież pasteryzacja nie zabija bakterii. Bo przecież nie po to się pasteryzuje, żeby je zabić :) Sprawdzone informacje są bardzo ważne.
Ya-dzia (niezweryfikowany) wt., 04/03/2012 - 21:06

Mnie też dziwią te informacje: "Przynajmniej 2 posiłki w ciągu dnia muszą zawierać produkty z dużą ilością żelaza: chude mięso, wędliny, ryby, warzywa strączkowe. Jest to szczególnie ważne w okresie po porodzie". Przecież strączkowe zakazane są właśnie w pierwszym okresie życia dziecka!!! A ten jadłospis może bardziej pasuje przy starszych niemowlakach, bo po porodzie mi położna zakazała papryki, szczypioru, nie mówiąc o cytrusach czy bananach - ogólnie owocach sprowadzanych. Brokuły podobno też źle wpływają i należy uważać z mlekiem i zbyt dużą ilością nabiału, a tu każą wcinać ile wlezie;/
Sky (niezweryfikowany) czw., 04/12/2012 - 13:11

Panie z tego co piszecie to wynika ze wy nic nie jecie bo szkodzi... absurdalne postepowanie i podejscie do zdrowia dziecka.. Ja podczas ciazy jak i po porodzie jadlam i nadal jadam wszystko (lacznie z piciem kawy- nalezy ograniczyc max do 2 filzanek dziennie i nalezy pic z mlekiem najlepiej sojowym, jadlam orzechy i cytrusy ) karmie piersia i mam zdrowa corke. jadlam produkty naturalne,ograniczylam cebule i czosnek w potrawach, nic gazowanego,zero fast foodow(nawet przed ciaza tego unikalam), podczas przeziebienia nie biore tabletek lecze sie domowymi sposobami i karmie mala jak najwiecej piersia tak dostaje przeciwciala i jest zdrowa.. jako ciekawostke dodam ze dla kobiet w ciazy jak i karmiacych czesc lekarzy poleca wypic od czasu do czasu CZARNE PIWO TYPU GUINNESS(dla Pan ktore nie wierza proponuje poszukac dokument programu Discovery o ciazach na internecie w Czechach jak i Anglii do dzis jest polecane).
Antenusik (niezweryfikowany) czw., 04/12/2012 - 17:09

co ja widzę.. wszystko praktycznie się nie przydaje... choć podebnie mówili nam na studiach w praktyce się to nie sprawdza.. owoce?? moje maleństwo po polskim jabłku męczyło się 2 dni.. warzywa aż strach jeść surowe a tu wzdymający szczypiorek dają i brokuła co do kapustnych należy... paranoja.. i jak tu dostarczyć tyle wit i skł min bez męczenia się dziecka?? :(
Asia (niezweryfikowany) pon., 11/26/2012 - 23:38

Ja rodzilam w szwajc.arii i tam mi powiedzieli, ze mam jesc wszystko jak do porodu I jem wszystko malego do 6 miesiaca karmilam tylko piersia -zad,mnych herbatek ,sokow, mleka.... Tylko piers-jadlam bigos ogorki jedzenie grilowane cytrusy i kalafiory Maly pla ze jak chce cos, i od 17- do20 To pory plakania mojego syneczka W dzien jest glosno i robie wszystko zeby nie spal , w nocy przebudza sie co 3 h -jak sie kreci daje mu cyca i bez placzu spi dalej Moj maly chlopczyk 8konczy 8 miesiecy , w nocy i 1 raz w dzien karmie go piersia a reszta rano grysik, potem ciasteczko z bananem, obiadek i wieczorem grysik. Pije wode naturalna miedzy posilkami. Maly wazy 10 kg i mierzy 80. cm pozdrawiam mamy- ja dzieki karmieniu moglam jesc wszystko i chudlam w 5 miesiecy wrocilam do swojej wagi Powodzenia

Dodaj nowy komentarz